Inleiding
Verbonden partijen zijn volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties waarin de gemeente zowel een bestuurlijk als een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht. Financieel belang is een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat of het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Het gemeentelijke beleid met betrekking tot verbonden partijen is vastgelegd in de nota verbonden partijen, die in 2015 door de gemeenteraad is vastgesteld.
In 2016 heeft een wijziging van het BBV plaatsgevonden, die met ingang dit begrotingsjaar doorgevoerd wordt. Dit betekent dat bij de programma’s in het vorige hoofdstuk de beleidsinformatie en beleidsrisico’s van de verbonden partij zijn opgenomen. In deze paragraaf is een totaaloverzicht van de verbonden partijen opgenomen. Conform het BBV is dit uitgesplitst in 4 categorieën: gemeenschappelijke regelingen, stichtingen en verenigingen, coöperaties en vennootschappen en overige verbonden partijen. Na het totaaloverzicht wordt informatie per verbonden partij getoond.
Beleidsontwikkeling
In 2018 zullen wij verder richten op de sturing en controle op de verbonden partijen. Dit doen wij onder andere door het risicomanagement op de verbonden partijen verder door te ontwikkelen en de rollen van eigenaar en opdrachtgever verder te onderscheiden. Ook willen we de informatievoorziening richting raad en college verbeteren. Hierbij worden ook de raadsrapporteurs, die in 2017 zijn benoemd, betrokken. Tot slot willen we in samenwerking met gemeenten in de regio vanuit de gezamenlijkheid de sturing op de verbonden partijen verbeteren.
Samenvattend overzicht van verbonden partijen
Gemeenschappelijke regelingen | |
Afvalverwijdering Utrecht (AVU) | |
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU) | |
GGD regio Utrecht (GGDrU) | |
Recreatieschap Stichtse Groenlanden | |
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht 2.0 | |
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) | |
Pauw Bedrijven | |
Veiligheidsregio Utrecht (VRU) | |
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) | |
Coöperaties en Vennootschappen | |
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | |
Coöperatie Parkeerservice UA | |
N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein | |
Vitens | |
Stichtingen & verenigingen | |
Geynwijs | |
Stichting Administratiekantoor Dataland | |
Overige verbonden partijen | |
geen |
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | ||||
---|---|---|---|---|
Naam | N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | |||
Vestigingsplaats | Den Haag | |||
Doel | Het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlandse publieke en semipublieke domein en het behalen van een redelijk rendement voor de aandeelhouders. | |||
Openbaar belang | De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG bij aan een zo laag mogelijk houden van kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||
Bestuurlijk belang | - | |||
Financieel belang | ||||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 4.500.000 | Eind: € 4.500.000 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 149.500.000 | Eind: € 149.500.000 | |
Financieel resultaat voor bestemming | ||||
Risico's | N.v.t | |||
Ontwikkelingen | Onzekere ontwikkeling financieel resultaat en daarmee onzekere winstuitkering voor gemeente. Het resultaat staat onder invloed van een verwachte achterblijvende kredietvraag, een aanhoudend lage rente en stijgende bedrijfslasten om te voldoen aan toenemende (Europese) wet- en regelgeving. | |||
Vitens N.V. | ||||
Naam | Vitens N.V. | |||
Vestigingsplaats | Zwolle | |||
Doel | Exploitatie van het grootste drinkwaterbedrijf in Nederland. | |||
Openbaar belang | Het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater, het verantwoord omgaan met natuur en milieu, waarbij Vitens als belangrijkste milieuaspecten noemt het voorkomen van verdroging of vernatting, het gebruik van duurzame energie, een verantwoorde omgang met reststoffen en een ecologisch verantwoord beheer van waterwingebieden. | |||
Bestuurlijk belang | Geen, behalve het stemrecht als aandeelhouder. | |||
Financieel belang | ||||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 526,3 mln. | Eind: € 525,7 mln. | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 1.223,8 mln. | Eind: € 1.233,9 mln. | |
Financieel resultaat voor bestemming | € 13 mln. | |||
Risico's | Vitens N.V. streeft naar zo laag mogelijke drinkwatertarieven en naar een resultaat dat toereikend is om rente en dividend te vergoeden aan de vermogensverschaffers. Deze dividenduitkering kan jaarlijks fluctueren. | |||
Ontwikkelingen | In 2018 zal een dividendvoorstel volgen 0,90 cent per aandeel, in plaats van € 3,22 per aandeel in 2017. Het resultaat is in elk geval beduidend lager dan in 2017 (48,5 miljoen euro). Dit komt door de werking van de WACC. Het uit te keren dividend aan aandeelhouders is door de wetgever gekoppeld aan de renteontwikkeling. Het resultaat van de onderneming is verlaagd als gevolg van de verlaging van de drinkwatertarieven. | |||
Stichting Administratiekantoor Dataland BV | ||||
Naam | Stichting Administratiekantoor Dataland BV | |||
Vestigingsplaats | Gouda | |||
Doel | De missie van Dataland BV is het realiseren van een landelijke voorziening, die leidt tot het breed toegankelijk en beschikbaar maken van vastgoed- en hieraan gerelateerde gegevens uit het informatiedomein van gemeenten voor de overheid, de burgers en het bedrijfsleven. | |||
Openbaar belang | Het breed toegankelijk en beschikbaar maken van vastgoed en hieraan | |||
Bestuurlijk belang | - | |||
Financieel belang | N.v.t. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: € 949.000 | Eind: € 847.000 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: € 485.000 | Eind: €607.000 | |
Financieel resultaat voor bestemming | €102.000 negatief (jaarrekening 2016) | |||
Risico's | N.v.t. | |||
Ontwikkelingen | Dataland groeit als het (geo) kenniscentrum dat zich inzet voor de kwaliteitsverbetering van gemeentelijke bedrijfsprocessen en dienstverlening aan burgers en bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan het | |||
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0 | ||||
Naam | Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0 | |||
Vestigingsplaats | Utrecht | |||
Doel | Invulling geven aan een wettelijke plicht. | |||
Openbaar belang | Zorgen dat bedrijven het leefmilieu niet onnodig belasten en er een veilige leefomgeving is voor de mensen. | |||
Bestuurlijk belang | Invulling geven aan de wettelijke plicht de basistaken onder te brengen bij een omgevingsdienst. | |||
Financieel belang | De gemeente Nieuwegein is zowel eigenaar van als opdrachtgever aan de RUD Utrecht. Aandeel 2018 bedraagt € 182.693 | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 1.265.000 | Eind: € 1.222.000 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 1.530.000 | Eind: € 1.585.000 | |
Financieel resultaat voor bestemming | € 49.000 | |||
Risico's | Hierbij een niet limitatief overzicht van risico’s: | |||
Ontwikkelingen | In 2018 is er een transitie van lump sum naar outputfinanciering. | |||
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) | ||||
Naam | Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) | |||
Vestigingsplaats | Soest | |||
Doel | Het RMN is een openbaar lichaam en heeft als doel het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardig en klantvriendelijke uitvoering van de voormalige reinigingsdiensttaken. | |||
Openbaar belang | Het openbaar lichaam heeft tot taak het beheren en in stand houden van de gemeenschappelijke regeling waaruit de volgende taak wordt verricht: | |||
Bestuurlijk belang | De Colleges van B&W van de deelnemende gemeenten benoemen elk één lid en een plaatsvervangend lid voor het algemeen bestuur. Voor de gemeente Nieuwegein is dit wethouder P.W.M. Snoeren. De voorzitter van het algemeen en tevens voorzitter van het dage | |||
Financieel belang | Voor 2018 bedraagt de bijdrage van Nieuwegein € 3.761.000 (raming 2016 € 3.662.000) | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 1.247.300 | Eind: € 1.247.300 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 11.857.000 | Eind: € 13.427.700 | |
Financieel resultaat voor bestemming | 0 | |||
Risico's | De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd: | |||
Ontwikkelingen | ||||
Afval Verwijdering Utrecht (AVU) | ||||
Naam | Afval Verwijdering Utrecht (AVU) | |||
Vestigingsplaats | Utrecht | |||
Doel | Op een doelmatige en uit oogpunt van milieuhygiëne verantwoorde wijze sturing en uitvoering geven aan het afvalstoffenbeleid in de provincie Utrecht. | |||
Openbaar belang | Het zorgdragen voor een goede, reguliere en milieuverantwoorde verwerking van door de gemeenten ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen en de inzameling van glas, papier en karton, ofwel de inzameling, het overladen, het transport, en de verwerking van huishoudelijke afvalstoffen. | |||
Bestuurlijk belang | Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder P.W.M. Snoeren. | |||
Financieel belang | Over 2016 bedroeg het aandeel in de verwerkingskosten AVU € 1.027.899. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 0 | Eind: € 0 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 10.000.000 | Eind: € 11.299.000 | |
Financieel resultaat voor bestemming | Het saldo van de lasten en baten wordt met de deelnemers verrekend. | |||
Risico's | Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bedragen | |||
Ontwikkelingen | N.v.t. | |||
Coöperatie ParkeerService UA (PSA) | ||||
Naam | Coöperatie ParkeerService UA (PSA) | |||
Vestigingsplaats | Amersfoort | |||
Doel | De Coöperatie ParkeerService adviseert haar leden, de gemeenten, slechts over het te voeren parkeerbeleid. De Coöperatie ParkeerService voert vervolgens het lokaal vastgesteld beleid op een zoveel mogelijk gestandaardiseerde en gecentraliseerde wijze uit. | |||
Openbaar belang | Het reguleren van de schaarse parkeerruimte bij de aangesloten leden, waaronder de gemeente Nieuwegein, conform het door de individuele gemeente vastgesteld parkeerbeleid. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door de door de burgemeester aangewezen wethouder. Daarnaast bestaat er een RvC, bestaande uit vijf onafhankelijke leden. | |||
Financieel belang | De kosten van de uitvoeringstaken worden bij de deelnemers in rekening gebracht via een jaarlijkse uitvoeringsopdracht. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: Ca. 1 miljoen euro | Eind: Ca. 1 miljoen euro | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: n.v.t. | Eind: n.v.t. | |
Financieel resultaat voor bestemming | € 602.060 negatief (jaarrekening 2016) | |||
Risico's | Omdat de coöperatie Uitgezonderd Aansprakelijk is (UA), is er geen extern risico bovenop het reguliere risico van onze parkeerexploitatie (PEX), waarvoor reeds bij de bepaling van het weerstandsvermogen van de gemeente rekening is gehouden. Risico’s van aanvullende maatregelen zijn ook opgenomen in onze risicoparagraaf. | |||
Ontwikkelingen | De coöperatie behaalde in 2015 en 2016 een negatief resultaat. De leden hebben in 2017 besloten om het negatieve jaarresultaat naar rato aan te zuiveren en aanvullende maatregelen door te voeren om de financiële situatie van de coöperatie weer op niveau te krijgen en te houden. Per 2017 is hiertoe een transitieproces gestart. Dit proces wordt bekostigd door de leden. Daarnaast wordt door de coöperatie ingezet op een nieuw “verdienmodel” op basis waarvan tekorten in de toekomst worden voorkomen. Dit model heeft vanaf 2018 een kostenverhogend effect op de uitvoeringsopdrachten van de leden. Voor Nieuwegein stijgen de kosten binnen een bandbreedte van € 50K tot € 102K. Pas na vaststelling van de begroting 2018 van de coöperatie (december 2017) zijn de werkelijke kosten bekend. De beoogde kostenstijging is doorgerekend in de PEX en past binnen de kaders die de raad daaraan gesteld heeft. | |||
Veiligheidsregio Utrecht (VRU) | ||||
Naam | Veiligheidsregio Utrecht (VRU) | |||
Vestigingsplaats | Utrecht | |||
Doel | Het doel van deze regeling is het door de Veiligheidsregio Utrecht realiseren van een gelijkwaardig kwaliteitsniveau van de beheersing van rampen en crises in de Utrechtse gemeenten. | |||
Openbaar belang | De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd ter bevordering en waarborging van de voorbereiding op rampen en crises, met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de veiligheidsregio. | |||
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. | |||
Financieel belang | In de meerjarenbegroting van de gemeente Nieuwegein is in 2018 een bedrag beschikbaar ad € 3.210.400 | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 5.616.000 | Eind: € 5.443.000 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 62.214.000 | Eind: € 72.343.000 | |
Financieel resultaat voor bestemming | € 1.746.000 (VRU) | |||
Risico's | Binnen de VRU zijn een aantal risico’s gedefinieerd met een financieel gehalte waarvoor uiteindelijk de deelnemende gemeenten aansprakelijk zijn. Hier zijn na inventarisatie de volgende risico’s aan toegevoegd t.w: herverdeeleffecten in verband met nieuwe financieringssystematiek meldkamer, arbeidshygiëne aangaande een verhoogd risico van brandweermensen m.b.t. het opnemen van kankerverwekkende stoffen via de huid en een reservering van €. 50.000 voor de eindheffing Werkkostenregeling (WKR). | |||
Ontwikkelingen | De belangrijker ontwikkelingen voor 2018 zijn: | |||
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU) | ||||
Naam | Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU) | |||
Vestigingsplaats | Utrecht | |||
Doel | Het opleggen en invorderen van belastingaanslagen voor gemeenten en het hoogheemraadschap. | |||
Openbaar belang | De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd aangaande het opleggen van de diverse gemeentelijke belastingen en de inning hiervan met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de BghU. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door een wethouder. In dit geval door wethouder J.A.N. Gadella. | |||
Financieel belang | ||||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 377.000 | Eind: € 377.000 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 5.250.000 | Eind: € 5.250.000 | |
Financieel resultaat voor bestemming | € 0,- | |||
Risico's | ||||
Ontwikkelingen | N.v.t. | |||
N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein | ||||
Naam | N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein | |||
Vestigingsplaats | Nieuwegein | |||
Doel | Exploitatie van het sportcomplex Merwestein en sporten stimuleren vanuit een vraaggericht programma in de Nieuwegeinse wijken. | |||
Openbaar belang | De NV exploiteert het sportcomplex Merwestein en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de uitvoering van het gemeentelijk sportbeleid. De NV heeft op dit moment twee taken, te weten het beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente is 100% aandeelhouder van de NV, totaal gestort aandelenkapitaal, inclusief gecumuleerde mutaties € 10.659.436. | |||
Financieel belang | De gemeente verstrekt de NV een bijdrage in de exploitatie van het complex (onder meer voor de zwemactiviteiten), totaal € 1.214.700 en subsidie voor de buurtsportcoaches van € 464.200. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2018 | |||
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2018 | |||
Financieel resultaat voor bestemming | € 110.500 negatief | |||
Risico's | N.v.t. | |||
Ontwikkelingen | • De verbouwing van het zwembad (2016) leidt naar verwachting tot meer bezoekers en daarmee mogelijk tot een beter financieel resultaat. | |||
GGD regio Utrecht (GGDrU) | ||||
Naam | GGD regio Utrecht (GGDrU) | |||
Vestigingsplaats | Zeist | |||
Doel | De regeling dient de behartiging van de belangen van de deelnemers op het gebied van de openbare gezondheidszorg. | |||
Openbaar belang | De regeling voorziet in de behoefte in de gemeenten aan openbare gezondheidszorg. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het Algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling door wethouder A.J. Adriani. | |||
Financieel belang | De totale bijdrage bedraagt € 1.837.200. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 2.214.000 | Eind: € 2.183.000 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 11.419.000 | Eind: € 11.319.000 | |
Financieel resultaat voor bestemming | € 175.116 | |||
Risico's | De deelnemende gemeenten zijn financieel aansprakelijk. | |||
Ontwikkelingen | De financiering van de jeugdgezondheidszorg is ontschot. Dit leidt tot een herverdeling van middelen die daarvoor worden aangewend. Naar verwachting zal dit voor de gemeente Nieuwegein gunstig uitpakken. | |||
Sociale Werkvoorzieningsschap ‘Het Westelijk Gebied van Utrecht’ (‘Pauw Bedrijven’) | ||||
Naam | Sociale Werkvoorzieningsschap ‘Het Westelijk Gebied van Utrecht’ (‘Pauw Bedrijven’) | |||
Vestigingsplaats | Breukelen | |||
Doel | De regeling is getroffen ter behartiging van de integrale uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en de daaruit voortvloeiende en daarmee verband houdende voorschriften en regelingen. | |||
Openbaar belang | PAUW bedrijven biedt passende en volwaardige banen aan mensen met een arbeidshandicap die in één van de samenwerkende gemeenten wonen. | |||
Bestuurlijk belang | Wethouder M.C. Stekelenburg vertegenwoordigt de gemeente Nieuwegein in het dagelijks bestuur en J. Gadella in het algemeen bestuur. | |||
Financieel belang | De gemeentelijke bijdrage bedraagt in 2018 € 404.800. De rijksbijdrage sociale werkvoorziening (onderdeel van de Integratie-uitkering sociaal domein) bedraagt € 2.550.300. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 2.215.000 | Eind: € 2.215.000 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 5.044.000 | Eind: € 4.494.000 | |
Financieel resultaat voor bestemming | € 0,- | |||
Risico's | De gemeentelijke bijdrage voor de komende jaren is begroot op basis van de programmabegroting 2018 van PAUW Bedrijven. De gemeentelijke bijdrage neemt toe, vooral door: | |||
Ontwikkelingen | De instroom in de Wsw is gestopt op 1 januari 2015. De bestaande groep Wsw-werknemers behoudt haar rechten en plichten, maar daalt in omvang door natuurlijk verloop. Dit heeft gevolgen voor de uitvoering. De gemeenten die deelnemen aan de GR Pauw bedrijven zijn een proces gestart, gericht op het herformuleren van beleid en uitvoering. | |||
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) | ||||
Naam | Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) | |||
Vestigingsplaats | Nieuwegein | |||
Doel | In WIL werken de gemeente Nieuwegein, Houten, Lopik, Vianen en IJsselstein samen op het gebied van werk, inkomensvoorziening en inkomensondersteuning. Het doel van deze samenwerking is een meer effectieve uitvoering en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening. | |||
Openbaar belang | WIL biedt een financieel vangnet voor inwoners van het Lekstroomgebied die niet economisch zelfredzaam zijn. Daarnaast zet WIL zich in voor de re-integratie van mensen met een uitkering op de arbeidsmarkt en biedt zij inkomensondersteuning (inclusief schuldhulpverlening) aan mensen om armoede, schulden en sociale uitsluiting te bestrijden. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het Dagelijks en Algemeen bestuur door wethouder sociale zaken, M.C. Stekelenburg. Vanaf 1 januari 2016 is de wethouder Financiën, J. Gadella, toegetreden tot het Algemeen bestuur. | |||
Financieel belang | De gemeente Nieuwegein leverde een exploitatiebijdrage voor de uitvoering van de taken van de dienst, en de bedrijfsvoering. De exploitatiebijdrage van Nieuwegein aan WIL bedroeg (na verrekening btw) € 5.671.300 (exclusief DVO's). | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 0 | Eind: € 0 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 140.000 | Eind: € 0 | |
Financieel resultaat voor bestemming | € 2.603.494 | |||
Risico's | WIL verwachtte, na de vaststelling van de begroting 2016, een flinke stijging van het aantal klanten door hogere autonome groei en de instroom van statushouders (vluchtelingen). | |||
Ontwikkelingen | WIL is een belangrijke samenwerkingspartner van de gemeente in het kader van Lekstroom Werkt. In regionale en lokale projecten experimenteren we met een nieuwe aanpak om onze inwoners te ondersteunen richting betaald werk, of als dat (nog) niet lukt, onbetaald werk. Vanaf 2016 experimenteren WIL en de aangesloten gemeenten met pilots, bijvoorbeeld Klimmen Op Eigen Kracht (KOEK) en WederX (lees: wederkeer). | |||
Samenwerkingsorgaan Stichtse Groenlanden (SSG) | ||||
Naam | Samenwerkingsorgaan Stichtse Groenlanden (SSG) | |||
Vestigingsplaats | Utrecht | |||
Doel | Behartigen van de belangen van de deelnemers bij de gemeentelijke regeling en beheren en investeren in natuur en landschap. | |||
Openbaar belang | Het beheren, onderhouden en realiseren van recreatief groen en zwemwater in de regio. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het algemeen en dagelijks bestuur door wethouder J.A.N. Gadella. | |||
Financieel belang | De gemeente verstrekt een deelnemersbijdrage naar rato van het aantal inwoners. De bijdrage van Nieuwegein voor 2016 bedraagt € 209.400. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 5.244.100 | Eind: € 4.373.200 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: € 4.776.600 | Eind: € 5.424.300 | |
Financieel resultaat voor bestemming | € 123.700 | |||
Risico's | Weersinvloeden op de inkomsten van het strandbad Maarsseveense plassen. | |||
Ontwikkelingen | Naar verwachting zal de gemeente De Ronde Venen per 1 januari 2018 toetreden tot het recreatieschap. Betrokkenen hebben elkaar gevrijwaard voor risico’s en aanspraken die hieruit voortvloeien. | |||
Geynwijs | ||||
Naam | Geynwijs | |||
Vestigingsplaats | Nieuwegein | |||
Doel | Doel van de stichting is het binnen de beleidskaders van de gemeente organiseren van de sociale wijkteams in Nieuwegein ten behoeve van de uitvoering van de Wmo, Jeugdwet en (Gedeelte) van de Participatiewet. Deze teams bestaan uit professionals die de Nieuwegeinse inwoners per 1 januari 2015 kunnen adviseren over ondersteuningsvragen en een doelenplan opstellen waarin ook de inzet van voorzieningen, hulp en zorg wordt geregeld. Op deze wijze krijgen worden inwoners zo onafhankelijk mogelijk geholpen. | |||
Openbaar belang | ||||
Bestuurlijk belang | Het college van B&W benoemt en ontslaat de leden van de raad van toezicht. Indien nodig kan het college ook de directeur/ bestuurder schorsen dan wel ontheffen uit zijn/haar functie. | |||
Financieel belang | De subsidie 2018 is geraamd op € 3.981.700. | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: N.v.t | Eind: N.v.t | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2018 | Begin: N.v.t | Eind: N.v.t | |
Financieel resultaat voor bestemming | N.v.t. | |||
Risico's | Risico's van de stichting zitten voornamelijk in de personeelskosten in relatie tot de hoogte van het subsidie. Als de personeelskosten hoger zijn dan de inkomsten uit subsidie ontstaat een risico voor de gemeente. Namelijk, faillissement van de stichting en mogelijke aansprakelijkheid/vervangingskosten van de gemeente. Op dit risico zijn maatregelen genomen zoals de aanstellingsbevoegdheid door het college van B&W. | |||
Ontwikkelingen | De stichting en de sociale wijkteams zijn op 1 januari 2015 gestart. De stichting is een spin in het web tussen inwoners, vrijwilligers en professionals. De werkwijze van de stichting ontwikkelt zich in die richting. |