Ambitie
Ambitie
Nieuwegein is een stad die democratisch en transparant bestuurd wordt en waar inwoners maximaal de ruimte hebben om te participeren en initiatieven de ruimte krijgen. De basis hiervoor is een goede samenwerking met inwoners en ondernemers. Onze dienstverlening, al dan niet digitaal, is optimaal afgestemd op hun wensen.
Wat willen wij bereiken
Thema
Bestuur
Wat willen we bereiken?
- De besluitvorming van de raad en het college is democratisch en transparant.
- Bevordering van inwonersparticipatie en het bieden van ruimte en/of ondersteuning aan initiatieven uit de stad.
- Door samen te werken in de regio en in samenwerkingsverbanden bevorderen we de kwaliteit van onze inspanningen en dienstverlening.
Effectindicatoren | Realisatie 2016 | Streefwaarde 2017 | Streefwaarde 2018 |
---|---|---|---|
1a Waardering van burgers voor het bestuur van de gemeente (1) | 41% | 41% | 43% |
1b Waardering van bedrijven voor het bestuur van de gemeente (2) | 3,2 | 3,5 | 3,5 |
2 Waardering ruimte voor participatie inwoners (2) | 3,3 | 3,5 | 3,5 |
3a Waardering inwoners van ruimte voor initiatieven (2) | 3,4 | 3,5 | 3,5 |
3b Waardering bedrijven van ruimte voor initiatieven (3) | 6,2 | 7,0 | 7,0 |
4 Waardering uitvoering taken van regionale samenwerkings-verbanden waar we aan deelnemen (2) | RMN: 4,0 | 3,5 | RMN: 4,0 |
1. Percentage dat veel of heel veel vertrouwen heeft.
2. Gemeten op schaal van 1 (laag) tot 5 (hoog).
3. Rapportcijfer van 1 tot 10.
ter toelichting benchmarkcijfers:
Landelijk gemiddelde van de effectindicator 1a is 33%; 1b is niet bekend.
Landelijk gemiddelde van de effectindicator 2 is 37% (Nieuwegein 46%).
Landelijk gemiddelde van de effectindicator 3a is 37% (Nieuwegein 44%) en 3b is 5,6.
Wat gaan we daarvoor doen?
Doel 1: Democratische en transparante besluitvorming
Met betrekking tot de raad:
- De raad biedt de informatie over de besluiten die de raad gaat nemen en heeft genomen inzichtelijk en toegankelijk aan voor de stad
- De raad gaat met de stad in gesprek over belangrijke onderwerpen en ontwikkelingen
- De raad kiest voor een proces en een vergadervorm die aansluiten bij het onderwerp
- De raad kiest voor communicatievormen die aansluiten bij de behoefte van de stad
Met betrekking tot het college:
- We schrijven een goed leesbare begroting en heldere bestuurlijke rapportages. We zorgen voor een publieksversie van onze kadernota, programmabegroting en jaarrekening.
- Op basis van een evaluatie van de planning en control-cyclus 2017 wordt een voorstel ontwikkeld voor de planning en control-cyclus voor 2018 en verder. Daarbij wordt vooral gekeken op welke wijze de tussentijdse rapportages (voor- en najaarsnota) kunnen worden verbeterd en vereenvoudigd, zodat de bestuurlijke drukte vermindert en de informatieverstrekking beter aansluit bij de behoefte van de raad.
- Wij bereiden plannen en besluiten zo veel mogelijk voor in samenspraak met inwoners. We communiceren deze transparant en tijdig.
- We maken de besluitenlijst van het college zo vaak mogelijk binnen drie dagen bekend en zorgen ervoor dat deze makkelijk is te vinden op de website.
In 2018 houden we bovendien gemeenteraadsverkiezingen. We bevorderen een hogere opkomst dan in 2014 (Nieuwegein 47,5%; landelijk 54%)
Doel 2: Inwonersparticipatie en initiatieven
- De afgelopen jaren is veel geïnvesteerd in de samenwerking met bewoners. Bij alle grote projecten passen we in meer of mindere mate inwonersparticipatie toe. Inwonersparticipatie kan altijd beter. De feedback die onze inwoners en bedrijven ons geven op onze participatie gebruiken we om deze steeds weer te verbeteren.
- Wij zetten in op meer persoonlijk contact tussen bestuur en bewoners. De voornaamste reden is engageren. Wij geloven dat een goede relatie tussen stad en gemeente essentieel is voor goed gemeentebeleid. Bezoeken van het bestuur aan inwoners hebben daarnaast als doel om ruim aandacht te besteden aan bestaande of nieuwe initiatieven van de bewoners.
Doel 3: Samenwerking
De samenwerking in de diverse gemeenschappelijke regelingen en binnen de U10 vindt u concreet terug bij de andere programma-onderdelen. Zie hiervoor het onderdeel "Wat doen we samen met verbonden partijen?" in alle programma’s.
In 2018 geven we samen met scholen, bedrijven, internationaal geëngageerde organisaties en ondersteunende partijen (zoals de Tweede Verdieping), invulling aan de koers mondiale bewustwording die in december 2017 aan de raad wordt voorgelegd.
Kengetallen | Waarde 2016 | Verwachting 2017 | Verwachting 2018 |
---|---|---|---|
aantal gestelde persvragen | wordt niet meer gemeten | --- | --- |
aantal regionale samenwerkingsverbanden | zie par. verbonden partijen | 16 | 16 |
Thema
Dienstverlening
Wat willen we bereiken?
- De gemeente Nieuwegein kent haar inwoners, bedrijven en bezoekers en biedt een daarbij passende dienstverlening.
- Digitale dienstverlening is vanzelfsprekend, betrouwbaar en gericht op gemak en kwaliteit.
- Onze medewerkers reageren adequaat vanuit mogelijkheden en niet vanuit beperkingen.
Effectindicatoren | Realisatie 2016 | Streefwaarde 2017 | Streefwaarde 2018 |
---|---|---|---|
5a Waardering algehele gemeentelijke dienstverlening door inwoners (3) | 6,9 | 7,0 | 7,2 |
5b Waardering algehele gemeentelijke dienstverlening door ondernemers (3) | 6,7 | 7,0 | 7,0 |
6a Waardering dienstverlening via digitale faciliteiten door inwoners (3) | 7,0 | 7,0 | 7,5 |
6b Waardering dienstverlening via digitale faciliteiten door ondernemers (3) | 6,6 | 7,0 | 7,0 |
7a "De medewerker verraste mij aangenaam met de service die hij/zij verleende" door inwoners (1) | 37% | 38% | 40% |
7b "De medewerker verraste mij aangenaam met de service die hij/zij verleende" door ondernemers (1) | 15% | 20% | 20% |
1. Percentage mee eens of helemaal mee eens.
3. Rapportcijfer van 1 tot 10.
Wat gaan we daarvoor doen?
Zoals bij de Kadernota aangekondigd, gaat in 2018 een programmamanager dienstverlening aan de slag met het vastgestelde programma dienstverlening 2018-2022. Het programma is geënt op drie doelstellingen zoals hiervoor verwoord.
Doel 1: Passende dienstverlening
Door beschikbare informatie slim in te zetten de dienstverlening te verbeteren en de klant beter te kunnen helpen. Welke informatie is relevant en hoe maken we deze toegankelijk via de diverse kanalen (balie, telefoon, post en digitaal) op een zo laagdrempelig mogelijke manier.
Doel 2: Digitale dienstverlening
Het verbeteren van de digitale dienstverlening voor inwoners en ondernemers, uitbreiden van het aantal digitaal beschikbare producten als ook de aanvraagprocedure te verbeteren. We blijven inzetten op het betrekken van en toegankelijk maken van onze digitale kanalen voor laaggeletterden en mensen met een licht verstandelijke beperking.
In mei 2018 wordt de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht. Wij stellen voor die tijd een register op van persoonsgegevens verwerkingen. Dit register wordt gepubliceerd als openbare informatie. Daarnaast starten we een awareness campagne om medewerkers bewust te maken van de nieuwe regels omtrent privacy. Hierdoor maken we de nodige stappen om in letter en geest te voldoen aan de nieuwe privacyverordening.
Doel 3: Organisatieontwikkeling
- Begin 2018 wordt de evaluatie van nota ‘Vertrouwen op de kracht van de stad (2016-324) over het omgaan met initiatieven afgerond. De inzichten gebruiken we voor de doorontwikkeling van de organisatie;
- In 2018 wordt ook de pilot met de Wijkcoördinatoren (samenvoegen van de functies wijkmanager en sociaal programmeur) geëvalueerd. De inzichten gebruiken we voor de doorontwikkeling van de organisatie;
- In 2018 benutten we ook de inzichten uit (onder meer) het programma Dienstverlening, de I-strategie en de Omgevingswet.
Op basis van de drie thema's zullen we jaarlijks aan de hand van prioriteiten vaststellen welke de speerpunten zijn. Het programma vraagt extra budget enerzijds voor innovatie en ontwikkeling, anderzijds voor programmamanagement.
Prestatie-indicatoren | Realisatie 2016 | Streefwaarde 2017 | Streefwaarde 2018 |
---|---|---|---|
1. Tevredenheid werken op afspraak (schaal 1-5) | niet gemeten | 4 | 4 |
2a. Aantal bezoekers website | 72.000 bezoekers | 250.000 bezoekers | 300.000 bezoekers 900.000 pagina weergaven |
2b. Digitale overlijdensaangifte is mogelijk | gereed | ||
2c. Kwaliteit BRP (zelfevaluatie) | 95% | 95% | |
3. Aantal klachten/aantal complimenten |
ad. 2a: Het aantal bezoekers van de website is interessant, maar ook het aantal bezochte pagina's. Het voorstel is om deze indicator toe te voegen.
ad 3: De eerdere indicator aantal klachten en aantal complimenten is vervallen. Het formeel ingediende klachten is nog wel te meten, maar alles wat daar dicht tegenaan ligt aan complimenten en overige klachten, is niet bijgehouden en dus ook niet te meten.
Relaties met andere programma's
Programma Leefomgeving en Veiligheid:
- uitoefening van een veilige publieke taak
Programma Versterking eigen kracht, Ondersteuning en Bescherming:
- doelstelling participatie
- doelstelling initiatieven.
Wat doen we samen met de stad, met instellingen en verbonden partijen?
Zie effectindicatoren bij Bestuur.