Ambitie
Ambitie
Nieuwegein is een stad, waar de huidige en volgende generaties graag willen verblijven en kunnen vertrouwen op een goede kwaliteit van de fysieke leefomgeving, die gevarieerd is, die veilig is, waarin men zich veilig voelt en waarin samen met wijkbewoners en ondernemers gewerkt wordt aan het verbeteren van de sociale en fysieke veiligheid.
Wat willen wij bereiken
Thema
Leefomgeving
Wat willen we bereiken?
Een leefbare stad voor inwoners, ondernemers en bezoekers.
- Het met plezier gebruik kunnen maken van en betrokkenheid bij de openbare ruimte.
- Een stad die kwalitatief goede en voldoende voorzieningen en groen (denk aan parkjes, speeltoestellen, wegen, parkeervoorzieningen, bankjes) biedt om te kunnen recreëren, ondernemen en te verplaatsen of verblijven.
Effectindicatoren | Realisatie | Streefwaarde 2017 | Streefwaarde 2018 |
---|---|---|---|
1a. Tevredenheid bewoners met openbare ruimte (over de voorzieningen die er zijn) (1) | 3,6 | 4,0 | 4,2 |
1b. Tevredenheid bewoners met openbare ruimte (onderhoud van voorzieningen) (1) | 3,3 | 4,0 | 4,2 |
3. De mate waarin bewoners een actieve bijdrage leveren aan de inrichting van de openbare ruimte (2) | 25% | 33% | 40% |
1. Gemeten op een schaal van 1 (zeer ontevreden) tot 5 (zeer tevreden).
2. Percentage dat een actieve bijdrage levert of wil leveren.
Doel 1: Het met plezier gebruik kunnen maken van en betrokkenheid bij de openbare ruimte.
Burgerparticipatie
Inwoners en ondernemers worden, bij bijvoorbeeld reconstructies/herinrichtingen van wegen of het omvormen van groen, actief geïnformeerd en betrokken bij de planvorming. Daarnaast wordt het initiëren van een (burger)initiatief en/of het in zelfbeheer nemen van een gedeelte van de openbare ruimte gestimuleerd en door de gemeente actief ondersteund zonder het initiatief als gemeente over te nemen.
Doel 2: Een stad die kwalitatief goede en voldoende voorzieningen en groen (denk aan parkjes, speeltoestellen, wegen, parkeervoorzieningen, bankjes) biedt om te kunnen recreëren, ondernemen en te verplaatsen of verblijven.
Afval
Het Grondstoffeninzamelplan 2017-2020 (2016-469) is in die periode het kader waarbinnen wij ons afvalbeleid stapsgewijs uitvoeren. Het doel is dat in 2020 elke inwoner per jaar maximaal 121 kg restafval produceert.
Uit het totaal aan maatregelen van het 'Uitvoeringsplan' staan voor 2018 de volgende activiteiten gepland:
- wekelijkse inzameling van GFT-afval in de zomerperiode (i.p.v. 1x per 2 weken);
- beschikbaar stellen van GFT-verzamelcontainers voor hoogbouwbewoners die GFT willen scheiden;
- raadsvoorstel m.b.t. een evaluatie naar de kansen en mogelijkheden van “bronscheiding” versus “nascheiden”.
Riolering en Waterhuishouding
Wij zamelen afvalwater en afvloeiend hemelwater in en voeren het af en hebben een zorgplicht voor grondwater. Dit is vastgelegd in het verbreed gemeentelijk rioleringsplan (vGRP).
De belangrijkste activiteiten in 2018 zullen zijn:
- Wij stellen een nieuw (verbreed) Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) op voor de periode 2019 t/m 2023.
- Wij stellen een jaarprogramma Water 2018 op, waarin maatregelen zijn benoemd voor de kwaliteit, het functioneren en de beleving van stedelijk water.
- Wij geven een vervolg aan de uitvoering aan amendement 2016-279 van de Raad en werken mee aan het maalvaardig maken de poldermolen Oudegein.
Verder blijven wij deelnemen aan het samenwerkingsverband Water Innovatie Netwerk (Winnet).
Openbaar groen
Het in 2017 vastgestelde Groenstructuurplan Nieuwegein (2017-151) is de leidraad voor het ontwikkelen en behouden van het “groene geraamte” van Nieuwegein en geeft aan welke meerjarige acties er nodig zijn om dit adequaat te kunnen doen.
Op basis van dit plan staan in 2018 de volgende activiteiten gepland:
- Wij bieden het groenbeheerplan aan, inclusief de financiële vertaling van het benodigd onderhoud.
- Wij geven uitvoering aan de ‘Wet natuurbescherming’. De gemeente heeft daarbij verschillende mogelijkheden. Voordat hierin keuzen gemaakt worden, onderzoeken we ook mogelijkheden waarbij sprake is van regionale samenwerking. De verwachting is dat in 2018 hiertoe de eerste verkenningen gaan plaatsvinden.
- Het onderhoud van het openbaar groen wordt opnieuw aanbesteed.
Spelen
Speelruimte/speelvoorzieningen maken een belangrijk onderdeel uit van de bewonersinitiatieven die bij de gemeente worden ingediend. Omdat het bestaande 'Speelruimtebeleidsplan' verouderd is, wordt in de eerste helft van 2018 een nieuw speelruimtebeleidsplan opgesteld. In het kader van Betere Buurten is gebleken dat het kwaliteitsniveau van de speelruimte/speelvoorzieningen een extra impuls nodig heeft en meer gerealiseerd moet worden ‘van buiten naar binnen’. Dat geldt niet alleen binnen Betere Buurten, maar ook bij bewonersinitiatieven vanuit de hele stad. Het opstellen van het speelruimtebeleidsplan gebeurt in nauwe samenwerking en afstemming met het Sociaal Domein, de afdelingen Toezicht, Veiligheid en Leefbaarheid en Ruimtelijk Domein, de wijkplatforms en alle inwoners van de stad.
Onderhoud wegen en civiele kunstwerken
Dit is een taak die jaarlijks vele werkzaamheden met zich meebrengt, regulier en incidenteel. In 2018 noemen wij hier de volgende grootschalige werkzaamheden:
- vervanging van de Oranjebrug te Vreeswijk (uitgesteld naar 2018 om de werkzaamheden, die veel en lang overlast zullen geven, in het – nog te bepalen – meest ideale moment van het jaar uit te kunnen voeren);
- uitvoering restauratie van de brug over het Inundatiekanaal in de Overeindseweg (in 2017 is dit project aanbesteed);
- wegenonderhoud Plettenburgerbaan (tussen Binnenwal-Marconibaan);
- grootschalig herstraten Prinsessenweg-Waalstraat en ruime omgeving in Vreeswijk.
Betaald parkeren en fietsparkeren binnenstad
Parkeren van fietsen en auto's vormt een onderdeel van het bezoek aan de binnenstad. Met diverse aanpassingen verbeteren wij de bereikbaarheid en de bruikbaarheid van alle (fiets)parkeervoorzieningen in de binnenstad. Deze maatregelen kunnen een bijdrage leveren aan de stimulans om bezoekers vaker te laten terug komen en daar langer te laten verblijven. In de ouder delen van de parkeergarage Cityplaza vervangen we in 2018 verlichting, bewegwijzering en markering. In de fietsenstallingen maken papieren bonnetjes plaats voor een digitaal scansysteem. In alle (fiets)parkeervoorzieningen is de veiligheid op niveau. Over de genoemde acties is regulier overleg met de stakeholders in de binnenstad in het kader van het verbeteren van het aankomst- en verblijfsdomein.
Verkeer en vervoer
Wij geven uitvoering aan het Gemeentelijk Mobiliteitsplan+ (GMP+) in nauwe afstemming met het onderhoudsprogramma Wegen. Daarbij ligt in 2018 de focus op:
- veilige loop- en fietsroutes in de omgeving van (basis)scholen;
- het project ‘Nieuwegein Fietst!’: het stimuleren van het gebruik van de fiets, door het actief benaderen van doelgroepen in de maatschappij met als doel hen acties te laten overnemen en/of nieuwe te initiëren met als doel ‘Nieuwegein Fietst!’ voor langere tijd te borgen;
- de veiligheid van fietsverbindingen in de binnenstad;
- het verbeteren van de snelbusverbindingen (lijnen 283 en 287) met De Uithof/Utrecht Science Park; dit is nog noodzakelijker geworden omdat het mogelijke alternatief de Uithoflijn (tram) later dan de geplande start in juli 2018 zal gaan rijden.
Actieplan Geluid 2018-2022
Naar verwachting wordt het Actieplan Geluid 2018-2022 in de eerste helft van 2018 door de Gemeenteraad vastgesteld; in de 2 e helft nemen wij de eerste, nog nader te bepalen, projecten in uitvoering.
Wat doen we nog meer?
We blijven betrokken bij de selectie van nieuwe buurt(en) o.b.v. de 'Uitgangspunten vervolg Betere Buurten' (2017-285).
Dit heeft een relatie met het begrotingsprogramma Wonen en Economie.
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Streefwaarde | Streefwaarde |
---|---|---|---|
1. Wijkbeoordeling inwoners. | > 6 | > 6 | > 6 |
2. Percentage afwikkeling van meldingen openbare ruimte binnen 14 dagen/aangegeven normtijd. | 79,6% | > 70% | > 70% |
3. Percentage vervolgmeldingen. | 4,6% | < 10% | < 10% |
4. Percentage tevreden afwikkeling van vragen/ meldingen uit wijkplatformvergaderingen. | 100% | 100% | 100% |
5. Aantal gebiedsteams met een wijkplan. | - | 5 | 5 |
6. Totaal strekkende meters vervangen en/of nieuw gerealiseerde geluidafscherming. | 120 | 2.300 | 0 |
7. Groeipercentage gebruik OV. | 1,6% | 2,5% | 2,5% |
8. Bezettingsgraad parkeergarages. | Cityplaza: 30% | Cityplaza: 25% Theater: 20% | Cityplaza: 24%* |
9. Betalingsbereidheid straatparkeren. | 95% | Minimaal 93% | Minimaal 96% |
10. Klanttevredenheid parkeergarages | 3,9 | 3,8 | 4,0 |
11. Klanttevredenheid straatparkeren (Waarderingscijfer voor algemene tevredenheid van straatparkeerders. Gemeten op schaal van 1 (laag) tot 5 (hoog).) | 3,6 | 4,0 | 4,0 |
12. Benchmark regionale parkeertarieven. | Onbekend | Gemiddeld uurtarief in Zeist, Woerden, Hilversum, Amersfoort, IJsselstein en Nieuwegein is | Uurtarief in |
* Dit sluit aan bij de PEX per 1 januari 2018 die in november 2017 ter vaststelling naar de Gemeenteraad gaat.
Thema
Veiligheid
De gemeente is benaderbaar, betrouwbaar en zichtbaar in de stad aanwezig om toe te zien op een veilige omgeving. Bij (verwachte) stijging van de criminaliteit worden (bij voorkeur preventieve en samen met de stad) maatregelen genomen om deze terug te dringen. Georganiseerde en ondermijnende criminaliteit, waaronder fraude, krijgt in Nieuwegein geen kans om zich te manifesteren. Complexe veiligheidsproblematiek wordt bij voorkeur persoons- en/of systeemgericht aangepakt.
Nieuwegein is adequaat voorbereid op crises, rampen, zware ongevallen of dreigingen daarop én biedt, ten tijde van een crisis, handelingsperspectief en biedt aan de (niet zelfredzame) burger snel en effectief hulp, waardoor gevolgen beperkt blijven. Er vindt adequaat toezicht plaats op de veiligheid in de omgeving. Activiteiten die openbaar toegankelijk zijn, zoals evenementen, horeca, maar ook bijvoorbeeld het oplaten van een luchtballon, zijn veilig.
Wat willen we bereiken?
- Sociale veiligheid en criminaliteit
- Veiligheidsgevoel versterken
- Verminderen criminaliteit
- Terugdringen overlastgevende situaties of dreigende openbare orde verstoringen
- Fysieke veiligheid
- Voorbereid zijn op rampen en crises
- Beheersen van veiligheidsrisico’s bij het bouwen en gebruiken van gebouwen en inrichtingen.
- Veilige openbaar toegankelijke activiteiten.
Effectindicatoren | Realisatie | Streefwaarde 2017 | Streefwaarde 2018 |
---|---|---|---|
Veiligheidsgevoel (percentage) | 27% voelt zich vaak of soms onveilig in Nieuwegein (19% zelden en 55% nooit) | <27% | <27% |
Criminaliteitscijfer (aantal per 1.000 inwoners) | 69 | <69 | <68 |
Overlastmeldingen (aantal per 10.000 inwoners) | 148 | <148 | 150* |
Naleefgedrag Omgevingsrecht Milieu (percentage) | 46% | 46% | 46% |
Naleefgedrag bij openbare activiteiten Drank- en Horecawet (percentage) | 69% | 69% | 69% |
* het streven is om de overlast te verminderen maar de meldingsbereidheid onder bewoners en gebruikers te vergroten, dit zorgt voor een toename in deze cijfers.
Wat gaan we daarvoor doen?
Doel 1: Sociale Veiligheid en criminaliteit
In het Integraal Veiligheidsplan 2017-2020 zijn ambities benoemd op het gebied van sociale veiligheid en criminaliteit. In deze programmabegroting is er extra budget vrijgemaakt voor het vergroten van de capaciteit bij Openbare Orde en Veiligheid. Hierdoor zijn er meer ambities en acties mogelijk. Middels het uitvoeringsplan wordt jaarlijks geprioriteerd in de realisatie van die ambities, waaronder met name de volgende actiepunten worden benoemd:
- delicten met een grote impact op het slachtoffer, zoals woninginbraak en autokraak, dringen we terug door een mix aan maatregelen: zowel preventief als repressief en met extra aandacht tijdens het donkere dagen offensief;
- er wordt uitvoering gegeven aan de aanpak van ondermijning op basis van prioritering met de veiligheidspartners. Thema's zijn drugs en mensenhandel;
- uitvoering Plan van Aanpak Drugs waarbij de focus ligt op voorlichting, signalering, bespreekbaar maken van het onderwerp en deskundigheidsbevordering. Met deze aanpak krijgen we een scherper beeld van de problematiek. In 2018 zullen de eerste resultaten worden geëvalueerd;
- uitvoering plan van aanpak Nypelsplantsoen in nauwe samenwerking met o.a. Mitros, politie, Movactor en Geynwijs;
- voor criminele kopstukken passen we de Top-X aanpak toe;
- veiligheid doen we met elkaar: stimuleren van de meldingsbereidheid en betrokkenheid onder bewoners;
- door gebruik van het nieuwe veiligheidsinformatiesysteem wordt een impuls gegeven aan informatie gestuurde veiligheidsaanpak. Met actuele data kan worden bepaald in welke buurt en voor welke incidenten interventies nodig zijn en kan worden gevolgd of de veiligheidssituatie daardoor verbetert;
- intensieve samenwerking met partners: politie, OM, woningcorporaties, jongerenwerk, scholen, Halt etc. om het uitvoeringsplan te realiseren;
- samenwerking en kennisuitwisseling versterken met gemeente Utrecht/regiogemeenten;
- Nieuwegein participeert in het voortraject van de totstandkoming van een nieuwe Regionale Veiligheidsstrategie voor de periode 2019-2022.
Doel 2: Fysieke veiligheid
In het Beleidsplan van de Veiligheidsregio Utrecht is benoemd op welke wijze invulling wordt gegeven aan voorbereiding op rampen en crises. In het beleidskader Omgevingsrecht zijn onder andere meerjarenambities opgenomen over toezicht rondom het vakgebied bouwen. In het uitvoeringsplan Omgevingsrecht worden daartoe de prioriteiten voor 2018 benoemd om die ambities op het gebied van (bouw)toezicht te realiseren.
Actiepunten in 2018 zijn:
- intensivering van toezicht op bouwwerken met veel gebruikers, minder zelfredzame personen of brandgevaarlijke situaties;
- bij werkzaamheden rond bouwen en slopen wordt prioriteit gegeven aan brandtechnische veiligheid, constructief veilige gebouwen en het veilig kunnen vluchten bij brand;
- intensief toezicht op bouwkundige onderdelen bij openbare evenementen;
- bouw brandweerpost Nieuwegein Zuid;
- inventariseren industrie- en bedrijventerrein.
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Streefwaarde 2017 | Streefwaarde 2018 |
---|---|---|---|
Aantal autokraken | 1048 | 580 * | 800 |
Aantal woninginbraken | 325 | -3,5% (310) | 275 |
Aantal top x uitgestroomd | - | - | 3** |
Aantal bestaande bouw controles | 16 | 50 | 40 |
Aantal thema controles | 10 | 30 | 30 |
* de ambitie in 2017 was een daling realiseren van -25% ten opzichte van het aantal autokraken in 2015 (774). Deze ambitie is niet realistisch gebleken gezien de eerste helft van het jaar al 468 autokraken zijn gepleegd.
** streefwaarde gebaseerd op cijfer 2016
De gebiedsveiligheidsplannen worden niet opgesteld. De cijfers met betrekking tot de veiligheid worden tweewekelijks bekeken op buurtniveau om zo sneller gerichte acties te houden.
Het thema huiselijk geweld komt terug in het programma Bescherming.
Tevredenheid cliënten jeugdbescherming en jeugdreclassering is geschrapt, want dit wordt niet jaarlijks onderzocht door Save én de resultaten van onderzoek worden niet uitgesplitst naar gemeente (maar betreffen hun hele werkgebied: Midden-Nederland)
Relaties met andere programma's
Programma Wonen en Economie:
- Betere Buurten
- Betaald parkeren
- Spelen (Omgevingswet en Betere Buurten)
- Actieplan Geluid 2018
Programma Vrije tijd:
- Spelen (sport en bewegen)
Programma Algemene dekkingsmiddelen:
- Betaald parkeren
Programma Versterking Eigen Kracht, Ondersteuning en Bescherming
- Huiselijk geweld/ kindermishandeling
- Complexe multiprobleem gezinnen (CMPG)
- Preventie jeugdcriminaliteit.
Wat doen we samen met de stad, met instellingen en verbonden partijen?
U10 : Via de U10-bestuurstafel mobiliteit werken we aan de uitvoering van de doelen uit de ‘Mobiliteitsvisie grootstedelijk Utrecht’:
- Kiezen voor het verantwoord accommoderen van de mobiliteitsgroei.
- Kiezen voor de meest geschikte vervoerwijze per gebied.
- Kiezen voor kwaliteit voor de fietser.
- Kiezen voor kwaliteit voor de OV-reiziger.
Kiezen voor een gezamenlijke aanpak van leefbaarheid en bereikbaarheid bij de grote wegprojecten als Ring Utrecht, NRU en aanpak A27.
Verbonden partij
Coöperatie ParkeerService: de gemeente is één van de 16 leden van de Coöperatie ParkeerService. Deze organisatie verzorgt de meeste operationele zaken met betrekking tot het betaald parkeren. De werkzaamheden die de Coöperatie ParkeerService voor ons verzorgt, worden ieder jaar vastgelegd in een Uitvoeringsopdracht. In die opdracht zijn ook de jaarlijkse kosten opgenomen.
Daarnaast wordt verwezen naar de kadernota’s en begrotingen van andere verbonden partijen zoals VRU, RMN en AVU.